Vålåloffen från Åsbergets Getgård
Eva från Grannäset och Jesper den Glade Kocken bjuder på delikatesser.....
Kolåsens Fjällhotell hälsar er välkomna.
Glada Kocken och Hara Bröd trivs på Värsta Kalaset.
Birger Backlund och Lena Persson njuter av den 50-tals inspirerade maten.
Vinnare av Årets Banbrytare 2006
Blue Mountain Boys svänger loss
Eva från Grannäset och Jesper den Glade Kocken bjuder på delikatesser.....
Kolåsens Fjällhotell hälsar er välkomna.
Glada Kocken och Hara Bröd trivs på Värsta Kalaset.
Birger Backlund och Lena Persson njuter av den 50-tals inspirerade maten.
Vinnare av Årets Banbrytare 2006
Blue Mountain Boys svänger loss
Inspirationsmässan och Värsta Kalaset
Första inspirationsmässanDen 23 november bjöd Mer Värd Mat och 25 upplevelseföretagare från länet med koppling till lokal mat in till en mässa i det charmiga och nyrenoverade föreningshuset i Ås.
Inbjudna besökare till mässan var i första hand företagare, organisationer, myndigheter, turism-, bussreseföretag och andra som kunde tänkas vara intresserade av vad länet har att erbjuda i form av nya besöksmål för sina personalaktiviteter och gruppresor.
De femtiotal besökare som hade anammat inbjudan hade möjlighet att strosa runt bland gårdsbutiker, museer, häst, fiske och jaktföretagare, gårdsrestauranger, cafeér och bagerier, naturguidningsföretag och övernattningsställen.
"Det finns det du inte trodde fanns"
Provsmakning av högkvalitativa livsmedel så som ostar, bröd och kött var mycket uppskattat. Många uttryckte sin förvåning och förtjusning över den mångfald av besöksmål som fanns representerade på mässan. En besökare bekräftade att det som stod på inbjudan verkligen var sant, ”Det finns det du inte trodde fanns”.
Rätt sorts besökare
Trots att besökarantalet var litet fick mässan som helhet toppbetyg enligt den utvärdering som gjordes bland utställarna. Att träffa andra i samma bransch, att få inspiration, nya idéer och att upptäcka samverkansmöjligheter med andra företagare kan vara minst lika viktigt för affärerna som många besökare. En av utställarna förklarade att det inte är mängden besökare som är det primära utan att det är ”rätt sorts” besökare som är det viktigaste.
Kanske var den här mässan början till en tradition?
Får företagarna själva bestämma så blir det nog så.
Den mest inbjudande montern
Under dagen så fick besökarna delta i en tävling ”Rösta på den mest inbjudande montern”, och den som fick flest röster blev JämtTinas Havtorn, Tina Lindberg belönas med ett fint diplom för sin smakfulla monter. En av de besökare som röstat på Tina var Ann-Louise Klasgren, Östersund, hon belönas med kartboken Matlust, en upplevelsekartbok över Sveriges mathantverk.
Värsta Kalaset & Årets Vinnare
På kvällen var det dags för ”Värsta Kalaset” där serverades en trerätters middag á la 50-tal och självklart hade råvarorna lokal anknytning. Under middagen fick man njuta av Jon-Henrik Fjällgrens känslofulla Joik och senare entrade även Stetson-beprydda Blue Mountain Boys scenen och med banjo, fiol, ståbas och gitarr så bjöds det på många svängiga låtar.
Denna kväll skulle det även delas ut priser i ett antal olika kategorier, och årets vinnare blev:
Årets Råvaruproducent
Erilant AB, Jörgen och Per Eriksson
Motivering: Ett företag som med satsning på ny ladugård med senaste teknik visar prov på framåtanda och sprider framtidstro bland länets mjölkproducenter.
Årets Banbrytare
Göran Jönsson, Milko, Åsbergets gårdsmejeri
Motivering: En vinnande konstellation som tack vare prestigelöshet och idérikedom är en bra förebild för samverkan inom landsbygdsföretagandet.
Årets Ambassadör
Glada Kocken
Motivering: En glad matkreatör som genom att mixa messmör, blåbärsaioli och älg har skapat ett stort mervärde och intresse för den lokala maten.
Årets Förädlingsföretag
Rödöpotatis
Motivering: Ett företag som har bevisat att det kan vara lönsamt att vidareförädla en knöl.
Årets Turismföretag
Rid i Jorm/Korpens Öga
Motivering: Ett företag som på ett fantasifullt sätt har tagit tillvara naturens egna förutsättningar och erbjuder en total helhetsupplevelse för både gom och själ.
Årets Uppstickare
Örtagård Öst
Motivering: Nordens Kapris, en elegant uppstickare som bevisar att råvaran finns närmare än vi trodde.
Årets Säljare
Jan och Ulla Fjällgren
Motivering: Ett företag med ett säljande koncept som bygger på känsla, äkthet och genuin kvalitet.
Årets Tjänsteman:
Gerhard Berglund, Bengt Eriksson, Lars-Ove Jonsson
Motivering: Byråkratilotsar som genom oräddhet, kunskap och förståelse för den enskildes vardag omvandlat byråkratin till ett hanterbart redskap.
//Ann Larsson
Mer Värd Mat